pride pride pride

 
☆.。.:*・°☆.。.:*・°☆.。.:*・°☆.。.:*・°☆
 
uuhhghfjfhjfjodslnf. varför är jag så nervös för att skriva det här inlägget, jag har verkligen tvivlat på att sätta mig ner och skriva men alltså jag känner att jag måste verkligen så himla mycket skriva av mig för det här är så viktigt och något jag verkligen brinner för! vill bara börja med att säga att jag vet att jag verkligen inte har tolkningsföreträde när det gäller vissa saker här i texten då jag är cis men det är saker som jag ändå uppmärksammar och ser hur fel samhället är när det kommer till normer, hur man """lär ut""" kunskap och diskriminerar människor. förlåt om jag på något sätt offendar någon genom att skriva något jag kanske inte ska, då jag vet att jag verkligen inte har tolkningföreträde men vill bara skriva av några tankar som snurrar runt i mitt huvud......
 
okej. var ska jag börja? när jag gick i åttan hade vi sexualkunskap vilket jag vet att vi hade hand uppräckning där de som ville fick komma fram på tavlan och skriva upp olika sexuella läggningar som de visste om. minns inte om vi ens pratade om alla men de vi tog upp nämnde vår lärare bara och gick inte in i detalj,och förklaraed vad till exempel pansexuell betyder och att bi sexuell är attraktion till _två_ kön som inte alls behöver vara man eller kvinna. 
 
ett år senare under vårterminen i nian hade vi genetik, ni vet när man diskuterar vad man ärver för anlag och pratar  om kromosoner och grejs. alla dessa lektioner tycker jag var skit för allt som lärdes ut var så pffft enligt cis och hetro normen. (jag är ganska säker på att det står i kursplanen som lärarna ska följa vad de ska lära ut och det kanske är svårt att lära ut något helt annat men uggh alla de där lektionerna gjorde mig så upprörd.) när man antar att alla har en mamma och en pappa, och att xy = pojke och xx = flicka. jag som spenderar alla mina timmar inne på tumblr och sittandes framför youtube har fått så mycket kunskap om hbtq+ och vad binär och icke binär betyder, och att det som man har mellan benen inte alls avgör vilket kön/ickekön personen är (lång mening) blir HELT SJUKT CHOCKAD när jag sitter i klassrummet och hör hur läraren pratar om hur kromosoner avgör en persons kön, utan att nämna något ovan. och det känns så sjukt gammalmodigt och tråkigt!!! dessutom när personen som sitter brevid mig skriker ut "vad fan är hen???? det finns inget jävla hen" och några andra tjejer skrattar och läraren hör allt men gör _ingenting_. jag vet inte varför jag tog åt mig så mycket men på bussen hem den dagen grät jag ut all min ilska genom att sms saskia och berättade hur hemskt lektionen var. 
 
liksom visst om du inte har någon kunskap förutom det som står i kursplanen sök upp alex bertie på youtube och han kan hålla lektionen åt dig!!!!! 
 
liksom dessa lektioner vi får i skolan är SÅ VIKTIGA. diskriminering anser jag i botten grundar på okunskap och hur ska folk sluta diskriminera när de inte ens vet att de dom utalar sig om är transfobiskt eller på något sätt kränkade. eller som i förra veckan när jag berättade för min kompis att jag är pansexuell och hon rättar mig med att säga "nej amanda du är bisexuell" för att hon trodde pansexuell var något ord jag hittat på själv. hur ska människor sluta kränka folk om de inte får bättre information från början?????
 
jag vet själv att utan tumblr och youtube och även instagram så hade jag verkligen inte haft så mycket kunskap som jag har idag. och utan de hade jag inte vetat om att demisexual, bisexual, asexual, grej-sexual, fluid, eller pansexual är läggningar som faktiskt existerar. (förlåt att jag missat många)
 
öööööööödh den här texten blev så lång och oformulerad men allt i min hjärna snurrar runt och runt och jag vill skriva så mycket men vet ej hur jag ska skriva så folk fattar. allt jag ville säga är iallafall att skolan borde uppgradera sin läroplan och undervisa bättre och inte tolerera kränkningar i klassrummet. 
 
imorgon är det pride festival i stockholm<333333 men tyvärr är jag i dalarna och kan inte gå i år heller, har aldrig gått och i år hade jag faktiskt planerat att våga gå med emma och deras kompisgäng men nej jag skulle tydligen till dalarna igen..... men jag vill iallafall säga till alla som ska gå att fira, kämpa och skrika extra högt för dom som inte får eller kan vara med och sluta aldrig kämpa för rättvisa!! 
 
en till sak också, tänkte bara länka till den här posten för det är jättefina bilder och förklaringar för olika läggningar om någon undrade vad vissa betyder. KLICKA HÄR <3
 
hejdååååå! ❤️💛💚💙💜
 
 
 


Kommentarer
Therese

Undervisningen på ksg kommer bli chockad av för den är så jävla bra angående den här, min/din natur lärare är så i helvete bra så ja du kommer nog bli jätteglad. Hon är b ä s t när det gäller allt sånt här (och bara allmänt bäst) ovh staph du har fortfarande rätten att tala även fast du är cis

2015-07-31 @ 23:19:09
Mie

BRA INLÄGG! Är så stolt över dig som tar upp så viktiga saker både på internet och samtal irl med kompisar som inte är lika kunniga eller toleranta. Kanske är det inte alltid deras fel, som du säger, utan skolan som ger ut falsk och oklar information. De glömmer att det finns så mycket viktigare saker än matte eller att kunna stava rätt, som de istället borde lära ut. You go girl!

kramar från USA!

2015-08-01 @ 08:21:57
URL: http://nouw.com/ayearinmylife


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0